Tento film je asi zatiaľ jeden z najstarších, aké sme zatiaľ recenzovali. A už tento fakt poukazuje na fakt, aký je tento snímok podstatný z pohľadu filmovej tvorby. Science-fiction film, po ktorom už filmové sci-fi nikdy nebolo ako skôr. Spolu s filmom vyšiel aj súbežne napísaný science-fiction román s rovnakým názvom, po ktorom sa sci-fi literatúra navždycky zmenila. Jeden z najspornejších diel filmovej histórie a spoločné majstrovské dielo dvoch osobností svojich smerov– režiséra Stanleyho Kubricka a spisovateľa Arthura C. Clarka.
Vidíme niečo podobné, čo sa podobá na tablet žeby Kubrick predbehol Apple aj Samsung? |
Záhadný monolit |
Úvodná časť sa na sci-fi moc nepodobá, no v zápätí pochopíte význam |
Dej je rozdelený na tri dejistvá. Prvé sa odohráva v ére na počiatku ľudstva, druhá v roku 2001 a tretia pár mesiacov po druhom dejistve.Viac z deju neprezradím, nechcem robiť spojlera, no v kocke film ukazuje vývoj ľudskej ale aj umelej inteligencie, ktorá je vzájomne spojená so záhadným čiernym monolitom. Neuveriteľne dlhé pasáže so Straussovými valčíkmi v pozadí vás ukludní a dovolí sa Vám v kľude kochať vizuálnymi výtvormi autorov. Tieto dlhé časti sú však niekedy až nezmyselne dlhé a ako keby len nafukovali už tak dlhý film. Hlavne v úvode, keď zapnete film a 3 minúty pozeráte na čiernu obrazovku s pomaly sa zvyšujúcim tónom.
Všetko vo filme rotuje- vzniká umelá gravitácia |
Veľmi chválim tiež detail pre technické presnosti - umelá gravitácia tvorená rotáciou - odstredivou silou ( a žiadne záhadné generátory gravitácie), magnetická obuv, žiadne hyperpohony, ale štandartné rakety, komunikácia so základňou s časovým omeškaním kvôli vzdialenosti - žiadne hyperpriestorový komunikátor, či iné nezmysli.
Nepodobá sa to vzdialene na stanicu s Interstellaru ? |
Pozornosť si zaslúži aj grafické spracovanie a efekty.Dnes po vzore filmu ako gravity si možno poviete, že vytvoriť vesmírnu loď a efekt stavu beztiaže je otázka pár hodín na počítači. No opäť pripomínam, film je z roku 1968, keď počítače mali výkon asi ako tamagoči a veľkosť ako menšia garzónka. Všetky efekty museli byť robené teda ručne - ručné spravené modely, reálne kulisy. Efekt oblúkovej miestnosti bol robený v skutočnej oblúkovej miestnosti v reálnej veľkosti. Záhada pre mňa je efekt vznášajúceho pera, ktorý vyzeral vierohodne.
V úvode hneď film prirovnávam k sporným dielam.Dôvodov je mnoho ale hádam ten najjednoduchší je, že niekto si toto dielo zaľúbi, iný ho bez rozmyslu zavrhne.No určite si snímok treba pozrieť, lebo patrí k filmovej gramotnosti a ten, kto ako tak obľubuje sci-fi žáner musí mať tento film zhliadnutý celý. Čo sa mu nedá odoprieť je fakt, že založil základy celého súčasného sci-fi žánru.Všetky dnešné filmy, ktoré chcú byť ako tak realistické a zobraziť reálnejšie scifi, vychádzajú z tohto filmu a mnoho krát ho napodobujú. Mnohé narážky na tento film pretrvali aj do dnešných čias.Dokonca by sa dalo povedať, že práve v dnešnej technickej dobe sa fikcia stáva skutočnosťou.
Na základe nápadu Arhura C. Clarka vznikli geostacionárne družice. S myšlienkou satelitu zaveseného na pevnom mieste na oblohe prišiel dávno pred vypustením prvej družice – už v roku 1945. Jeho najznámejším dielom je vedeckofantastická kniha Vesmírna odysea. Je voľne inšpirovaná Clarkovou poviedkou The Sentinel, ale stala sa samostatným dielom počas spolupráce na scenári s režisérom Stanley Kubrickom. Kubrick oslovil Clarka, aby mu pomohol vytvoriť „nevýslovne dobrý science-fiction film“ a kniha bola postupne písaná počas tvorby filmu. Toto vyústilo do jednej zo skutočne jedinečných spoluprác v histórii sci-fi.
Obávaný počítač Hal 9000. Inšpiruje aj do dnešných čias. |
Prečo si film pozrieť:
- Veľmi optimistická ukážka toho ako si ľudia predstavovali rok 2001 v roku 1968
- Fikcia, ktorá stojí ale na faktoch
- Základ sci-fi žánru
- Základ sci-fi žánru
- Film predpovedal mnohé technológie dneška
- Aj v dnešnej dobe krásne efekty
- Krásna klasická hudba v pozadí, ktorá sa stala kultom - Kubrickov veľkolepý štýl
- Mnohé nedokončené myšlienky, ktoré podnecujú divákovú predstavivosť
- britské kultivované monológy
Čo na filme prekáža:
- Mnohé nedokončené myšlienky, ktoré podnecujú divákovú predstavivosť
- britské kultivované monológy
Čo na filme prekáža:
- Príliš dlhé niekedy až nezmyselné časti
- Chýbajú mnohé súvislosti, napriek dĺžke filmu
- Záver, záver, záver
Hodnotenie: 85 %
Žiadne komentáre :
Zverejnenie komentára