01 januára 2014

Moje dojmy z windows phone


Nedávne vianočné sviatky bohužiaľ neprežil môj android telefón HTC tak som musel urgentne riešiť jeho nástupcu. Za celý čas som mal skúsenosti s rôznymi platformami . Od pravekého Symbiantu cez Windows Mobile 6.5 až po v súčasnosti najrozšírenejší telefón z Androidom. A povedal som si , že aj napriek nekonečným možnostiam prispôsobenia Androidu k obrazu svojmu , skúsim siahnuť zas po niečom novom.A keďže na predražený Ajfoun som nemal odloženú dostatočnú finančnú rezervu , siahol som po riešení - za menej peňazí veľa muziky - teda po telefóne s Windows Phone 8.Konkrétne sa jedná o Nokiu Lumiu 920.
       Na úvod , ak chcete dobrý windows phone, oplatí sa vám len Nokia - za primerané peniaze dostanete kvalitne spracované zariadenie s vynikajúcim hardwarom.Nejdem sa tu rozpisovať o samotnej Nokii , ale o operačnom systéme , na ktorom beži.




      Od vzniku nového windowsáckého designu dlaždíc, som bol jeho veľký odporca. Nezdalo sa mi to pekné a skôr chaotické ako praktické. Tak ako aj na windowse pre počítače tak aj pre mobilné zariadenia. Ale nakoniec som bol okolnosťami prinútený to vyskúšať a musí priznať, že som bol pred tým voči prostrediu dlaždíc ( Metro ) trochu zaujatý.

Pri prvom zapnutí windows phone vás po pár sekundách privíta sprievodca. Podobný ako na androide no na prihlásenie vás vyzve na zadanie windows live účtu (a logicky nie google účtu ) .Ak máte kontakty synchronizované s google účtom , nie je to problém. Po synchronizácii s google mailovým účtom sa synchronizujú vaše kontakty a maily .Celé nastavenie zabralo max. 2 minúty a už som mohol mobil veselo použivať.

       Prvé viditeľná zmena oproti androidu bola hlavne úplne iná domovská obrazovka v ktorej absentovalo pozadie a aj ikony sa zmenily na dlaždice v 3 veľkostiach.Tieto dlaždice sa dajú rôzne preskupiť , a niektoré z nich majú podobu tzv. živej dlaždice, ktorá sa v pravidelných intervaloch sama mení a zobrazuje tak aktuálne informácie alebo aj náhodne obrázky. Na prvý pohľad je to veľmi podarená , ale aj praktická vec.
Milovníci pozadí na mobile si však svoje obľúbené pozadie môžu dať na zamykaciu obrazovku.
Plocha z dlaždicami samozrejme nie je jediná plocha na ktorej máte možnosť spúšťať aplikácie . Potiahnutím prsta z prava do ľava sa vám otvorí menu s ponukou všetkých aplikácii a nastaveniami, Prechod do menu je teda oveľa lepšie vyriešený ako pri androide ale samotné menu ma jedinú možnosť zobrazovania zoznamu len v abecednom poradí.Neexistuje tu možnosť nejakého skupinového grupovania aplikácii podľa zamerania a ani vyhľadávanie posledných naištalovaných aplikácii ( to je trochu škoda ).Trochu mi tu chýba tiež horná sťahovacia lišta, ale možno je to len zvyk z androida a do teraz som nepocítil , že by mi chýbala aj keď pár krát za deň ešte intuitívne skúšam dačo zrolovať z hornej obrazovky , aj keď nič nejde.

V nastavení je všetko pohromade a nemusíte prechádzať 2-3 podmenu , aby ste sa dostali k nejakému nastaveniu - všetko je pohromade , aj keď si treba zvyknúť na neskupinovanie podobných nastavení, takže mierne dlhšie hľadanie.

     Samotné prostredie windows phone je veľmi ale veľmi elegantné.Pravda,  treba si naň trochu zvyknúť , ale nie je to problém sa to naučiť ovládať.Prostredie vôbec neseká a systém je natoľko odladený , že si myslím , že rýchlosťou prekonáva aj odladený iOS na iphonoch.V nastaveniach nemáte takú voľnú ruku ako pri androidoch. V ponuke je len možnosť bieleho a čierneho prostredia a možnosť zmeny farby dlaždíc.No koniec koncov, radšej mať menej možností a mať elegantné prostredie , ako mať neúrekom možností nastavenia a strácať sa v ňom ( vízia Steva Jobsa ). Odladenosť a nenáročnosť celého systému dokazuje aj skutočnosť , že rovnaký systém beží na novších aj starších zariadeniach a ani na jednom neseká.

       V čom je windows phone na míle pred konkurenciou je hĺbka prepojenia sociálnych sietí s mobilom.V telefónnom zozname vidíte prehľadne nie len kedy vám kto volal, ale dokonale aj všetky príspevky na facebooku . V správach nevidíte len smsky ale aj všetok chat ( dá sa to vypnúť ). V galérii nevidíte len fotky z mobilu , ale aj fotky z vášho facebooku ako aj fotky vaších priateľov. Proste celý facebook je už ako keby integrovaný v mobilnom systéme. Je to prehľadné a skutočne dotiahnuté.

        Jediný mínus je zatiaľ nedostatok aplikácii na widnows markete a prekvapujúce sú niektoré aplikácie , kt. na google play a apple store sú zdarma na windows markete platené sú. Ale aplikácie aj na windows markete postupne pribúdajú ( nedávno sa uvolnil funkčný instagram ) a ďalšie aplikácie sú už len otázkou času. Mne osobne tam chýba len pár aplikácii , za ktoré som dokázal ale nájsť náhradu, takže nebral by som to za veľký nedostatok.

       Celkovo windows phone 8 hodnotím ako dospelý a fakt vkusný operačný systém na mobilné zariadenia, ktorý je svižný a nenáročný na hardware ( ako android ) a chýbajúce aplikácie sú len otázkou času kedy sa objavia.
Odporúčam !

Morphy Web Developer

Morbi aliquam fringilla nisl. Pellentesque eleifend condimentum tellus, vel vulputate tortor malesuada sit amet. Aliquam vel vestibulum metus. Aenean ut mi aucto.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára